Roma T&T

A Projekt
Oktatási kutatások feltárták, hogy a Roma gyerekek alacsony iskolai teljesítményének egyik oka az általános iskolát megelőző oktatás hiánya. A Roma T&T projekt célkitűzése, hogy kezelje ezt a problémát azáltal, hogy kifejleszt és kipróbál egy mintát iskolai előkészítő központok szervezésére, melyeket kifejezetten roma gyerekek számára alakítanak ki, ahol felkészítik őket (egy óvodai oktatás formájában), hogy jobban képesek legyenek beintegrálódni az iskolai környezetbe. Ezen központok tevékenysége a roma gyermekek speciális kulturális hátterét fogja figyelembe venni, és két interkulturális intermediátor fogja azt felügyelni, egy roma és egy nem roma. A projekt másik célja, hogy biztosítsa, hogy ezek az interkulturális intermediátorok, akik a roma gyermekeket fogják felügyelni és irányítják a tevékenységeiket az iskolai előkészítő központban, megfelelően fel legyenek készítve. Ezért workshopokat fogunk szervezni az interkulturális intermediátorok megfelelő továbbképzése érdekében, valamint e- tanfolyamokat, ami lehetővé teszi az interkulturális intermediátorok távoktatást Európa szerte. A projekt az Élethosszig Tartó Tanulás Program (LLP) társfinanszírozásával valósul meg (1. kulcstevékenység: roma többoldalú projektek és hálózatok), 2012. áprilisában indul, és 2013. márciusáig tartanak a tevékenységek.

Az Iskolai Előkészítő Központok alapelvei
A legfőbb elvek, amik alapján ezek az iskolai előkészítő központok ki lesznek alakítva, a következőek:
  Óvodaként fognak működni óvodás korú roma gyerekek részére
  Ezeknek a központoknak a tevékenységét két tanár fogja szervezni és felügyelni – interkulturális intermediátorok (egy roma és egy nem roma)
  A foglalkozások középpontjában az iskolára felkészítés áll
  Roma telepek közelében lesznek elhelyezve
  Gondoskodunk a reggeliről a gyerekeknek
  A tevékenységek több már kifejlesztett jó gyakorlaton fognak alapulni.

Legfőbb eredmények
Modell iskolai előkészítő központok szervezésére: Egy dokumentum, amiben leírjuk a modellt azon innovatív iskolai előkészítő központok szervezésére, melyeket a projekt célul tűzött ki. Olyan elemeket fog tartalmazni, mint: a központ nyitvatartási rendje, hány gyermeket képes a központ fogadni, a javasolt tevékenységek, a szükséges eszközök, stb.
Az iskolai előkészítő központok működtetése: Az iskolai előkészítő központok szervezésére alkotott modell gyakorlati megvalósítása a négy partnerországban (Görögország, Olaszország, Spanyolország, Magyarország). A partnerségben összesen legalább 80 gyermeket fognak bevonni ezekbe az iskolai előkészítő központokba 6 hónapon keresztül.
A tanárok – interkulturális intermediátorok – továbbképzése: A tanárok – interkulturális intermediátorok, akiknek a feladata lesz, hogy szervezzék és felügyeljék az iskolai előkészítő központokban folyó tevékenységeket, továbbképzésen vesznek részt abban a témában, hogy hogyan valósítsák meg a modellt, hagyományos és online szemináriumok keretében.
E- Tanfolyamok a tanárok – interkulturális intermediátorok – számára: Egy e-tanfolyamot szervezünk a tanárok – interkulturális intermediátorok számára, amely tartalmazza az összes tananyagot, amely a továbbképzésükhöz szükséges. Az e-tanfolyam lehetővé teszi, hogy az interkulturális intermediátorok képzése egész Európában felhasználható legyen a projekt által kidolgozott modellben.

Partnerek

Action Synergy (Görögország)

Görögországi Romák Pánhellén Egyesülete (PEER) (Görögország)

Maranatha Cigány Egyesületek Szövetsége (Spanyolország)

Volt Állami Gondozottak Országos Egyesülete (Magyarország)